SAVETHISBLOG COMMUNITIES

savethisads

Saturday, February 19, 2011

water is money!

aku rase rakyat Malaysia ni kena belajar berjimat.kenapa aku cakap macam tu sebab charge elektrik dengan air dekat malaysia ni rendah gila berbanding dengan negara lain.kita patut bersyukur sebab rakyat malaysia hanya bayar cas air untuk air yg mengalir masuk je.Dulu mase aku kat Germany,air kat negara tu dikenakan untuk bayaran air masuk dan juga air keluar.maksudnya,jumlah air yang korang keluarkan pon akan dikira.contohnya,bila kita lepas buang air,kite mesti "flush" kan,so air yg diflush pon kena bayar.baik punya.Dulu kawan aku pernah kene sound dengan Guess Famili dia sbb mandi lebih 10 minit.watefak!


so arini aku ade gadget best punya.Gadget yang diberi nama Water Conservation Meter ni hasil Konsep rekaan designer Young Suk kim.bila kita pasang kan dekat kepala paip,rekaan ni boleh tau kadar penggunaan air kita.lepas tu dia akan convertkan kepada nilai cost yang kita gunakan.awesome kan?




Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 comments:

  1. perghhh...cintai air ye.huhu.menarik ciptaan tu.tp ade ke org nk guna?

    ReplyDelete
  2. ade la..sape yang reti maksud berjimat

    ReplyDelete
  3. air pon mahal kan.=,= kalao kat malaysia gini, memg makin bertmbah org miskin

    ReplyDelete
  4. kalau cipta pancuran yg boleh detect org ok jugak..maksud aku kalau ade org g mandi dok bwh pancuran tu baru air keluar.kalau xde dia benti otomatik..ade ke..kene cipta cepat2 ni..ehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...